Tips och recept för juice och smoothies!

Hej och hallå!

Som ni säkert vet gillar jag nyttig mat (har skrivit lite om det här)och det är ju även extra viktigt när man tränar hårt. Utan bra energi in i kroppen kan man aldrig få bra resultat. Kosten är A och O helt enkelt. Dock tycker jag att många fokuserar lite väl mycket på kött och proteiner etc. Jag vill i detta inlägg slå ett slag för hälsosamma juicer och smoothies. De innehåller massor av nyttiga vitaminer, antioxidanter med mera!

Mina favoritrecept

Jag gillar att göra dels rena färskpressade juicer, typ apelsinjuice. Men även lite fylligare smoothies. Jag har fått mycket inspiration härifrån: fit-juice.com.

Min favoritsmoothie:

  • 1 Mango
  • 2dl Hallon
  • 1 dl Naturell youghurt
  • en näve Bladspenat
  • Lite socker

Supergott! Det ända du gör är att mixtra allt i en mixer/blender.

apelsinjuice

När det kommer till rena juicer gillar jag klassisk apelsinjuice mest. Men övriga citrusfrukter är riktigt goda. Till exempel citronsaft eller lime, lite surt men ack så uppfriskande! Se bara till att köpa en riktigt bra citruspress som är anpassad till jobbet. Vissa citruspressar/juicepressar funkar såklart till flera olika frukter, men det optimala enligt mig är att köpa en separat apelsinpress, limepress, citronpress osv.

Happy juicing nu så hörs vi!

Svårt med motivationen?

De flesta hamnar emellanåt i perioder där det känns lite mindre intressant än vanligt att träna och även det motsatta är gällande för många. Vissa av oss, som jag själv till exempel, har ju träning som intresse, så då är det aldrig jobbigt att ta sig iväg och träna.

Vissa av mina vänner och bekanta ställer sig undrande till min inställning till träning så det inte är jättevanligt att man har det som prio 1 utifrån intresse. Det brukar snarare handla om att man prioriterar träningen av andra anledningar, så som fåfänga, viktnedgång, hälsa med mera.

Det är alltså så att det är vanligt att många träna inte för att de njuter av själva träningen, utan för att de vill se resultatet av träningen. Detta ät två helt olika sätt att se på träning och det är självklart betydligt mycket enklare för en person som mig att få en bra träningsupplevelse.

Att förstå sig på andra

Idag talas det mycket om träning och hälsa i alla forum och ofta är de som talar mest personer som är som jag, alltså träningsintresserade som inte har några som helst problem med motivationen. Att denna typ av människor (där jag själv är inkluderad) ska tipsa personer som hatar träning och försöka peppa dem är inte alltid någonting som funkar.

Varför funkar det då inte alla gånger? Jo, det är helt enkelt på grund av att sådana personer som inte gillar träning sällan vill lyssna på oss ”träningsfreaks”. Man känner sig som att man befinner sig på två olika planeter och det är för långt ifrån för att man ska känna det som att man kan mötas och förstå varandra.

Hur ska man då göra för att vi ska förstå oss på varandra och våra olikheter i relationen till träning? Det bästa är såklart att den skara som befinner sig mittemellan träningsfreaks och dem som är helt ointresserade av träning fungerar som en slags ”översättare”. De som är mittemellan kan förstå båda sidor och genom att göra de både sidorna mer lättförstådda för varandra så kan vi vinna mycket i samhället genom att hjälpa andra att börja träna.

Är träning verkligen så himla viktigt?

Ja, det är det! Oavsett om detta är ett svar som du vill höra eller inte så är det dessvärre på det viset att träning får oss att må bättre, så det är absolut en viktig del av vår vardag som borde finnas med i allas veckoschema.

Jag som gillar att träna på gym och styrketräning har det lätt att träna, det faller sig helt enkelt naturligt för mig. Jag har dock vänner och familjemedlemmar som ställer sig helt oförstående till mitt träningsintresse då de själva tycker att det är ett nödvändigt ont som man ska stressa igenom så snabbt som möjligt för att bli av med det!

Om du vill träna och om du vill hitta rätt träning för dig så fort som möjligt så tycker jag att du ska ta till dig av andras tips och förslag, det ger mer än vad du kan ana!

Träning för livsnjutare

Inte helt sällan talas det om träning som ett nödvändigt ont som man helst håller sig ifrån i så hög utsträckning som möjligt. För mig (och många andra) är det istället tvärtom. Jag verkligen älskar att träna och jag ser det endast som ett positivt inslag i mitt liv!

Jag vet att alla kan hitta träningsformer att gilla och hittar man inte det direkt så kommer man definitivt att hitta det senare. Jag gillar att träna på gym och jag gillar styrketräning. Detta innebär dock inte att jag ogillar andra typer av träning, utan jag tycker även om att exempelvis dansa, rida, simma och cykla. Det är just et här jag menar – det finns så mycket olika träningsformer att tycka om och göra till sin, man behöver bara vara öppen för förslag!

Inte ett nödvändigt ont, utan tvärtom!

Fy för cigaretter!

Jag ser på träning som ett sätt för mig att njuta av livet och det vet jag att vissa blir konfunderade av. Det är så vanligt att man talat om träning som någonting som man ska ”hinna med”, men för mig är det aldrig några problem att hinna med träning, trots att jag har barn, jobbar heltid och har andra fritidsintressen.

När det handlar om att man ska försöka hitta tid till träningen så är det såklart så att det i grund och botten inte är det roligaste man vet, direkt. Det är lite som att rökare alltid tycks ha pengar till cigaretter, trots att de säger sig vara panka. Det man tycker om finns det alltid pengar och tid till, men det man tycker mindre om får man inte ihop vare sig pengar eller tid till.

Om man bara börjar se på träningen som någonting som ger en massor av bra saker tillbaka så kommer hela livet att få en annan ”nyans” och man kommer att kunna njuta mycket mer av livet!

Tänk igenom vad du kan göra och vad du vill göra

Det är en stor skillnad på vad man kan göra och man vill göra. Många vill ha perfekta välmående kroppar utan att jobba för det, medan andar istället tränar av bara farten för att de vill det utan minsta tanke på det estetiska.

Innan man sätter igång med träning på allvar tycker jag att man ska vara lite påläst så att man redan från början har koll på begräsningar med mera. Det är också väldigt viktigt att man från början har rimliga krav på sig själv. Man ska inte för höga krav, men inte heller för låga krav på sig själv, utan man ska försöka hitta den där gyllene medelvägen även när det kommer till träning

Knäböj i ett power rack eller fri skivstångsställning?

En fråga jag får ganska ofta, dels av nybörjare men även erfarna träningskamrater, är huruvida man ska använda en vanlig skivstångsställning eller ett power rack när man kör knäböj. Det handlar främst om smak men jag tycker ändå att ett power rack är att föredra!

Fördelar med ett power rack:

Den största fördelen är att du har två säkerhetsstänger/spärrar som gör att du aldrig kommer tappa stången. Kör du med en vanlig skivstångsställning riskerar du att tappa stången rakt ner i golvet. Det är sällan någon större fara men har man otur kan man skada sig.

Principen är ju egentligen detsamma, men du kommer känna dig tryggare i ett rack. Den psykiska aspekten är inte att underskatta och jag tror definitivt att jag vågar köra lite tyngre i ett power eller half rack. Sen tycker ju vissa att det är lite ”töntigt” men det skiter jag helt i. Jag går inte till gymmet för att se cool ut direkt…

Men med detta sagt är det inte någon jättestor skillnad och den största fördelen med en ställning är väl att den är billigare (oftast). Men kan du välja så kör med ett rack, en annan fördel är att du oftast slipper justera höjden eftersom det finns färdiga piggar redan. Vill du läsa mer om power rack rekommenderar jag denna hemsidan. Har du tänkt köpa ett är det faktiskt smidigast att göra det online, då får du det hemkört till dörren utan extra kostnad. Köper du det i butik måste du ha en stor bil…

Ett power rack

Hitta rätt träning för just dig!

Jag har hört många märkliga undanflykter när det kommer till varför man inte tränar. Ofta är det sådana saker som att man inte har tid, att man inte tycker att träningen ger tillräckligt snabba resultat eller att man inte tycker att det är kul. Alla dessa undanflykter har jag direkta svar på tal för, så häng med så kanske du blir peppad att sätta igång med din livsförändring du också!

Att göra träningen till en hobby

Det ultimata när det kommer till träning är att göra det till sin hobby, för då finns det ingenting som stoppar en från att träna! Nu kanske du tänker att det ju är lätt för mig att säga då det är på det sättet för mig, men jag kan nästa garantera att även du kan komma dit vart jag är!

För att träning ska bli intressant och för att man ska kunna se det som ett fritidsintresse så krävs det först och främst att man hittar en träningsform som passar en bra. Detta kan ta lång tid om man inte har personer i ens närhet som kan känna av vilken typ av träning som passar en, men om man ser till att fråga antingen personal på gymmet, kollar runt lite i träningsbloggar och frågar sina träningsintresserade vänner och bekanta så kan man på ett snabbare sätt hitta rätt.

När man väl hittar rätt så är det lite av en uppenbarelse och man fattar snabbt varför det finns så många som med glädjeskutt tar sig iväg till träningen. Det är alltid kul att göra saker som man vet är bra för en och träning är ju definitivt en sådan sak!

Fråga om tips!

Som sagt så kan det vara lite svårt att hitta rätt på egen hand, men om man tar hjälp från andra så kan det istället gå snabbt och man kan få tips och råd som visar sig vara ovärderliga för ens nya fräscha liv!

Det är inte bara en fråga om träning, utan ofta så blir det på det viset att ett mer hälsosamt liv i allmänhet startar när man börjar träna. Det blir liksom inte lika gott med hamburgare efter att man tränat som om man bara sitter hemma och chillar i soffa, det säger ju sig självt!

Man kan be andra om tips både på recept och på träning, så att man hela tiden har lite nytt att sätta tänderna i! Som känt så är det ju som så att omväxling förnöjer, både med mat, träning och med andra saker här i livet! Till exempel kan det vara svårt att veta exakt hur man utför korrekta marklyft, använder ett power rack med mera.

Fräsch och bra mat

bra mat och träning!

Jag som är intresserad av gym och styrketräning har det inte svårt att hitta gnistan för att ta mig gymmet och styrketräna och detsamma gäller mat. För mig är det självklart att äta bra mat. Detta fungerar bra för mig eftersom jag alltid tyckt om hälsosam mat, men jag fattar ju att det kan vara svårt om man mest gillar allmänt onyttiga saker.

En omställning kan ta på både humör och kropp, men resultatet blir bra och man ser faktiskt resultat betydligt snabbare än vad man kan tro! När man ser resultat så blir man ju mer taggad att fortsätta, så det är mycket bra.

Alla kan hitta både träning och bra mat som man gillar, så det är bara att testa sig fram tills man hittar rätt!

En dag som alla andra?

Tänkte inleda bloggen kort med min dag idag. Det hände en ganska speciell sak på gymmet kan jag säga. Jag står och tränar som vanligt, kör skivstångscurls, och då kommer det fram en kille och frågar mig: Vill du ha lite mer vikter? Det där ser väldigt enkelt ut. För att bygga stora muskler måste du lyfta tungt.

Jag bara stog där nästan som ett frågetecken och tittade på honom. Så sjukt oförskämt och konstigt. Till råga på allt var han uppenbart mindre än mig, troligtvis har han knappt sett insidan på ett gym förens idag. Som om inte detta vore nog lät han osäker på rösten.

Jag minns inte exakt vad jag sa men något i stil med ”ursäkta, vad snackar du om?” Då var han påväg att börja på samma kula igen men jag avbröt honom ganska snabbt ”SERIÖST vad håller du på med”. Då blev han väldigt osäker och ursäktade sig med att det var något ”skämt” han gjorde bla bla.

Tydligen villa han härma denna killen:

Problemet var bara att han gjorde det sjukt dåligt och osäkert samt att han inte filmade… Det blev bara wierd, hahaha.

Nåväl, välkommen hit!

© 2017 TreKomLEADER

Tema av Anders NorénUpp ↑